Bazen, verlos jullie medewerkers…!

24 Flares Filament.io 24 Flares ×

Op dit moment zitten in ons land tienduizenden mensen te zwoegen op teksten die maar niet af komen. Ze zuchten, piepen en kraken en hebben het gevoel niet voor dit soort werk in de wieg te zijn gelegd. Het kost ook nog eens klauwen vol geld, maar hun baas vindt dat ze die tekst toch echt zouden moeten kunnen schrijven.

Dat die baas zich vergist, komt doordat schrijven iets gemeen heeft met verkeersbeleid en voetbal: ze lijken eenvoudig maar zijn het niet. Dat komt doordat we allemaal van jongsafaan hebben geleerd te communiceren met één of enkele mensen die we meer of minder kennen en die terugpraten of schrijven.

Op ons werk moeten we daarentegen soms schrijven voor mensen van wie we hooguit een vaag idee hebben, die we niet zien of horen, die niets terug zeggen, die veel minder van het onderwerp weten en die er verder vanaf staan. Dat hebben we nooit geleerd. En het is nog moeilijk ook.

Gelukkig is er een eenvoudige oplossing. Je hoeft als leidinggevende alleen maar de volgende  drie vragen te beantwoorden:

  1. Wie moeten de tekst gaan begrijpen en mogelijk iets met de tekst gaan doen?
  2. Hoeveel weten we van die mensen?
  3. Kan mijn medewerker die de tekst moet gaan schrijven zich voldoende in onze beoogde lezers verplaatsen om onze boodschap helder en toegankelijk over te brengen?

Wanneer je laatste antwoord negatief is of je hebt reële twijfels, kun je drie dingen doen:

  1. Je medewerker door laten ploeteren, omdat hij toch genoeg tijd heeft en het niet zo belangrijk of de tekst goed landt.
  2. Een tekstschrijver je medewerker laten ondervragen en de antwoorden op papier laten zetten.
  3. Je medewerker een eerste concept tekst laten maken en een tekstschrijver het concept laten herschrijven.

Je kunt een goede schrijver in huis hebben of je kunt hem inhuren. Beide oplossingen kunnen een hoop geld besparen: er zijn minder schrijfuren nodig, minder mensen bellen omdat ze de tekst niet begrijpen en niemand wordt onnodig boos door een tekst die ze verkeerd hebben begrepen.

Bazen: verlos je medewerkers van het  werk waarvoor je ze uiteindelijk niet hebt aangesteld. Je hebt ze aangenomen vanwege hun kennis en inzicht en omdat ze goed met mensen kunnen omgaan.

Fijn als kwaliteit en doelmatigheid hand in hand gaan.

 

Wil je een berichtje als er een nieuw blogje is? Vul dan hieronder je e-mail-adres in. [subscribe2]

 

24 Flares Twitter 19 Facebook 1 LinkedIn 4 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 24 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *