Voorlichting zwaar overschat

6 Flares Filament.io 6 Flares ×

Het effect van voorlichting wordt overschat, althans bij gedragsbeïnvloeding. Neem het roken, dat is flink op zijn retour, maar in hoeverre komt dat door de waarschuwende voorlichting? Ik vrees maar in beperkte mate. Voor een doorbraak hebben het rookverbod in de horeca gezorgd en de hogere tabaksprijzen, niet de waarschuwingen uit de medische hoek.

Argumenten overdonderend

En dat terwijl de argumenten tegen roken overdonderend zijn. De gemiddelde roker gaat acht jaar eerder dood. En de helft van de rokers sterft aan het roken. Geen enkel ander verslavend middel richt in de samenleving zo’n schade aan.

Tegelijkertijd is de verdediging van de rooklobby boterzacht: het zou om de eigen verantwoordelijkheid van de roker gaan. Dat geldt echter alleen voor volwassenen die beginnen met roken, en dat zijn er natuurlijk héél weinig. Mensen die echt de vrije keuze hebben, die weten het wel.

voorlichting wordt overschat

 

 

 

 

 

De tabaksproducenten en -dealers proberen dan ook vooral kinderen aan het roken te krijgen. Daar hebben ze een kans, doordat kinderen en jong volwassenen aantoonbaar een onvoldoende volgroeid verstand hebben, met een nog onvoldoende besef van de gevolgen van hun handelen.

En wanneer ze als volwassene eenmaal verslaafd zijn, hebben ze geen vrije wil meer. Het woord ‘slaaf’ zegt dat al.

Tegenargumenten erg zwak

De argumenten tegen roken zijn zo sterk en die vóór vrijheid van roken zo zwak, dat je zou denken dat goede voorlichting wel heel effectief is om het roken zwaar te ontmoedigen, maar dat blijkt niet het geval. Zoals bijna altijd blijken prijsverhogingen dat wel.

Ook effectief blijkt het rookverbod in de horeca en andere openbare gebouwen. Dat is echter niet ontstaan om mensen te ontmoedigen, maar om te voorkomen dat anderen gedwongen worden mee te roken.

Het gevolg ervan is wel dat de roker inmiddels gemarginaliseerd is en voor veel mensen een beklagenswaardig persoon is geworden, waarmee je medelijden moet hebben. En zielig wil niemand zijn.

Effect voorlichting wordt overschat

Concrete maatregelen zoals prijsverhogingen en verboden zijn doorgaans dus vele malen effectiever om gedrag te veranderen dan voorlichting. Die prijsverhogingen en verboden maken politiek de grootste kans wanneer je hamert op schade van anderen. En de meest kansrijke directe communicatie om iemands gedrag te veranderen, is gericht op imagovorming. Roken is iets van losers.

 

 

 

6 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 6 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 6 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *