Valse aantijgingen. Wat doe je ertegen?

24 Flares Filament.io 24 Flares ×

Wat doe je tegen valse aantijgingen in media? Onmiddellijk in het geweer komen? Of, volgens het oude advies: stil blijven zitten zolang je geschoren wordt?
Een recent voorbeeld. De Telegraaf probeert op een valse manier mensen zwart te maken die hun baan kwijt zijn geraakt, van een uitkering moeten leven en waarschijnlijk moeilijk weer aan een baan komen: wethouders en burgemeesters die na een gemeentelijke herindeling een nieuwe baan moeten zoeken.

Volgens de krant weten de ex-wethouders ‘de gemeentekas goed te vinden’, ‘forse bedragen belastinggeld te toucheren’ en samen ‘miljoenen aan wachtgeld op te strijken’. De gemeenten moeten hiervoor ‘diep in de buidel tasten’.
En dat terwijl de gemiddelde wethouder een tijdelijke uitkering van 2326 euro krijgt, moet solliciteren en een grote kans heeft nooit meer aan een baan te komen.

Telegraaf VVD

Bellen!
Wat kun je tegen dit soort journalistiek doen? De meest voor de hand liggende optie is de journalist of de krant bellen, uitleggen hoe het echt zit en vragen of ze hun berichtgeving op een of andere manier recht willen zetten.
De meeste journalisten zullen op zijn minst overwegen daar op in te gaan. Omdat ze hun lezers/kijkers zo goed mogelijk willen informeren, omdat ze hun relatie met jou (als die er is) niet onnodig willen verstoren en/of gewoon omdat het fatsoenlijke, integere mensen zijn.

Je moet echter géén contact opnemen wanneer je redenen hebt om aan te nemen dat de journalist en het medium te kwader trouwen zijn. Omdat ze lak aan de waarheid hebben en alleen maar sensatieberichten willen maken en op de onderbuikgevoelens van hun lezers/kijkers willen inspelen. Ze kunnen het contact dat jij met hen opneemt, voor hun doelen misbruiken.

powned

Feiten en levensechte verhalen presenteren
Maar wat moet je dan wèl doen? Een optie is om aan alle media de waarheid te presenteren: wat zijn de feiten? Dit liefst in combinatie met levensechte verhalen, in ons bijvoorbeeld in de vorm van ingezonden brieven van bestuurders die hun baan zijn kwijtgeraakt.

Wanneer deze methode onvoldoende krachtig lijkt te zijn, is ook zwijgen een optie, maar alleen wanneer je voldoende reden hebt om aan te nemen dat het onderwerp vanzelf dood bloedt. Dit is wel een risicovolle keuze, want als het onderwerp wel een eigen dynamiek blijkt te hebben, ben je te laat, heb je het nakijken en heb je geen enkele invloed meer op de publiciteit.

Ik weet niet wat de vereniging van wethouders en de vereniging van Nederlandse gemeente in bovenstaand voorbeeld hebben gedaan, maar het lijkt erop: niets. Hopen dat ze er goed over hebben nagedacht.

telegraaf sp


24 Flares Twitter 10 Facebook 2 LinkedIn 12 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 24 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *