RUG wint met domste slogan

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

De Rijksuniversiteit Groningen is met ‘Born leaders reach for infinity’ de grote winnaar geworden in de wedstrijd om de domste slogan van universiteiten. De wedstrijd is een initiatief van het Platform Hervorming Nederlandse Universiteiten.

Het is erg moeilijk om bij een naam een goede slogan te verzinnen. Ook de meeste universiteiten lukt dat niet. De vier domste slogan’s volgens de wedstrijd zijn (van domste naar iets minder dom):

  1. ‘Born leaders reach for infinity’ (Rijksuniversiteit Groningen)
  2. ‘We are U’ (Universiteit van Amsterdam)
  3. ‘Excelleren in vrijheid’ (Universiteit Leiden)
  4. ‘Looking further’ (Vrije Universiteit Amsterdam).

Ik denk dat veel mensen zich wel in deze keuze kunnen vinden.

 

Op 1 na domste slogan

 

 

 

 

 

 

De goeie slogans

Er zijn gelukkig ook goede slogans, dus het kan wèl. Voor mijn gevoel zijn dat:

  1. ‘Where innovation starts’ (Technische Universiteit Eindhoven). Deze scoort in de wedstrijd ook het beste.
  2. ‘Understanding society’ (Tilburg University)
  3. ‘High tech, human touch’ (University of Twente)
  4. ‘De mooiste studie is de mens’ (Universiteit voor Humanistiek)
  5. ‘Challenge the future’ (Technische Universiteit Delft)

Grijs

En dan is er nog een grijze categorie, waarmee je je als universiteit niet belachelijk maakt, maar die ook niets toevoegt.

  • ‘Change perspective’ (Radboud Universiteit Nijmegen)
  • ‘Leading in learning’ (Universiteit Maastricht)
  • ‘Contributing to the quality of life’ (Wageningen University and Research)
  • ‘Bright minds, better future’ (Universiteit Utrecht).

Gebruik je verstand

Deze rijtjes roepen wederom de vraag op of je als instelling per se een slogan moet hebben. Mijn eenvoudige gezonde verstand zegt dat géén slogan beter is dan eentje waarmee je je belachelijk maakt. En niets zeggende leuzen vormen gewoon geld-over-de-bal-smijterij.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *