Tips: een betere notitie schrijf je zo

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Zwoeg je als lezer ook wel eens op een slecht leesbare notitie? Of schrijf je er zelf wel eens een? Weet je dat dit bijna altijd onnodig is? Je hoeft als auteur namelijk alleen maar de drie hoofdoorzaken van onleesbaarheid weg te nemen.

Dat zijn:

  1. Je hebt een te geringe schrijfvaardigheid. Oplossing: volg de regels voor beter schrijven (zie elders op NuDoorpakken) en zoek een goede eindredactie of schrijfcoach.
  2. Het lukt je niet om voldoende afstand van jouw onderwerp te nemen. Oplossing: zoek een kritisch klankbord.
  3. Je wil te veel tegelijk met je notitie. Oplossing: ben je als auteur hiervan bewust en maak keuzes.

 

Geen notitie voor tegengestelde doelen

Je kunt onder andere de volgende doelen hebben:

  1. Je wilt jouw eigen gedachten ordenen. Doelgroep: vooral jij zelf.
  2. Je wilt besluitvorming mogelijk maken. Doelgroep: beslissers.
  3. Je wilt een besluit verantwoorden. Doelgroep: de mensen aan wie de beslissers hun keuzes willen verantwoorden.
  4. Je wilt de uitvoering van besluiten en beleid bevorderen. Bijvoorbeeld regelgeving.
  5. Je wilt ideeen overbrengen en lezers overtuigen.

Voorbeeld van botsende doelen: bestuurders willen de plussen en minnen van alternatieve oplossingen helder op een rij (doel 2) en willen niet dat naar een conclusie wordt toegeschreven (doel 3). Of bestuurders willen een beknopte, professionele notitie (doel 2) en geen populair gedoe (wat voor doel 5 gewenst kan zijn).

Oplossing:
A. Wees je van deze doelen bewust.
B. Maak zonodig keuzes tussen doelen.
C. Schrijf zonodig verschillende stukken (gaat veel gemakkelijker en daardoor sneller).
D. Merk je dat je al schrijvende je gedachten vormt, maar heb je een ander doel met je notitie, gooi dan de eerste versie weg en begin uit je hoofd opnieuw. Dat gaat heel snel en het resultaat is meestal verrassend goed.

 

 

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *