Regie bij crisis verleden tijd

0 Flares Filament.io 0 Flares ×

Communicatie wordt steeds meer crisiscommunicatie. Dankzij 16 miljoen burgerjournalisten, de angst van traditionele media om iets te missen en de noodzaak elke gebeurtenis spannender te brengen dan de concurrent, lijken we langzaam maar zeker in een op crises drijvende samenleving terecht te komen.

Wat vroeger een grote brand heette, is nu een ramp. En waar ook maar het minste of geringste mis gaat staat het journaille op de stoep en worden verantwoordelijken, of in gewoon journalistiek Nederlands: schuldigen aangewezen.

Deze zomer konden we al genieten van een mooie serie Medialogica, waarin de rol van media in recente rellen onder de loep werd genomen. De crises bleken in belangrijke mate door de media te zijn versterkt.

 
Achter de feiten aan

Over die rol van media in crisistijd is nu een mooi boekje verschenen. Het onderliggende rapport is op Nieuwsmonitor te downloaden.
Bij de presentatie van Beeldenstrijd in crisistijd, reageerde voorzitter van de Eerste Kamer Fred de Graaf (burgemeester van Apeldoorn tijdens de aanslag op Koninginnedag) vanuit de klassieke autoriteitenrol. “Soms lopen we gewoon achter de feiten aan.”

Het illustreert de worsteling van de autoriteiten met het verlies van regie. Gemeenten, veiligheidsregio’s, ze zijn verantwoordelijk voor crisisbeheersing en willen ook controle. Alleen, tijdens een crisis is er geen controle. Bovendien wordt er te gemakkelijk van uitgegaan dat alleen bevoegde functionarissen de crisis kunnen bestrijden en het publiek achter de rood-witte linten moet blijven.
Gelukkig stonden die linten er nog niet toen talloze automobilisten de passagiers uit het gestrande toestel van Turkish Airlines haalden. Overigens niet nadat ze eerst wat foto’s op Twitter plaatsten.

Doordat de crisisdrempel is verlaagd, krijgen we vaker (en sneller) te maken met crises. Daarbij worden autoriteiten ook meer en meer afgerekend op de wijze waarop ze in die crisis optreden.
Prachtige reputaties kunnen zo met één klap worden vernietigd. Dat oordeel is in sterke mate afhankelijk van het beeld dat over die crisisbeheersing ontstaat. En dat wordt de communicatieadviseur van de organisatie weer aangerekend.

 
Mandaat nodig

Communicatieadviseurs moeten dus goed zijn in crisiscommunicatie. Maar daarbij moeten ze ook de vrijheid, het mandaat, hebben om te kunnen optreden in tijden van crises. Dus niet met trage berichtgeving die eerst gecontroleerd moet worden door de voorzitter van het crisisteam.

Die communicatieadviseur moet voldoende mensen hebben om vanaf het allereerste moment de media (en social media) te volgen en direct te reageren, vanaf moment nul zelf kunnen communiceren. Regel je dat niet, dan loop je achter de feiten aan.

Crisis is chaos, daar ontbreekt regie. Crisis is improviseren. Daarbij heb je goede vakmensen nodig die je het vertrouwen geeft zelfstandig te handelen.

O ja, en het gaat zo snel, dat we nu echt eens moeten ophouden om nog rampenzenders in te schakelen en te financieren. De crisis speelt zich af in alle media en het snelst op social media.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *