Hoe racistisch zijn de critici van Wilders zelf?

10 Flares Filament.io 10 Flares ×

 

Bijna tweeduizend critici van Wilders hebben op Facebook onderstaand pamflet gedeeld. Ze realiseren zich niet dat het discriminerend, zo niet racistisch, is.

wilderspamflet

 

Het merkwaardige is dat de mensen die dit bericht onderschrijven, zich, net als Wilders, van geen kwaad bewust zijn, terwijl toch bijna geen alinea ervan deugt.

1. Excuses.

Waarom denkt de autochtone schrijver zijn excuses voor Wilders c.s. aan te moeten en kunnen bieden? Stel dat een van jouw vrienden in jouw vriendenclub een andere vriend in diezelfde vriendenclub beledigt. Dan zou het toch heel raar zijn wanneer jij namens de ene vriend aan de andere vriend jouw excuses zou aanbieden?

Dat kun je alleen doen wanneer die vriend iemand buiten jullie vriendenkring zou hebben beledigd, een buitenstaander. Kennelijk beschouwt de schrijver onze Marokkaanse landgenoten als buitenstaanders. Hij voelt zich in ieder geval dichter bij Wilders c.s. staan dan bij de Marokkaanse landgenoten.

2. Bedreiging

De schrijver beweert dat een meerderheid van de Nederlanders (waartoe hij ook zichzelf rekent) de PVV-aanhang een NOG GROTERE bedreiging voor de samenleving vindt dan de Marokkaanse landgenoten, hun vrienden en hun familie. Niet zo’n grote bedreiging als Wilders, maar dus wel een bedreiging!

Puur racisme! Impliciet worden hier ook de autochtone Nederlanders die bevriend zijn met Marokkaanse landgenoten verdacht gemaakt (‘jouw vrienden’) .

3. Wees welkom

De wees-welkom-alinea is ronduit absurd. Je zult hier maar geboren en getogen zijn en plotseling welkom worden geheten! De impliciete boodschap is: we vinden je heel aardig, maar denk niet dat je erbij hoort, je bent anders, een buitenstaander.

‘Vrienden’

Met ‘vrienden’ als de schrijver van dit pamflet heb je geen PVV-vijanden meer nodig. Dit verklaart ook waardoor in ons land mensen met een niet-Nederlandse naam op de arbeidsmarkt worden gediscrimineerd. Dat gebeurt nauwelijks door pvv’ers, want die nemen zelden mensen aan, maar des te meer door mensen die zich nu (terecht) om Wilders kwaad maken.

Ebru Umar

De publiciste Ebru Umar formuleerde het in het NRC als volgt: “De waarheid is dat ik nog geen enkele politicus heb horen zeggen dat allochtonen evenzogoed Nederlanders zijn. Dat ík een Nederlander ben. Ik voel me voortdurend behandeld als een ‘medelander’. Een ‘nieuwe Nederlander’. Een bi-culturele Nederlander. (…)  Uitsluiting is mijn deel. Ons deel. En diezelfde mensen die mij zo van harte uitsluiten, vallen nu met z’n allen over elkaar heen om de uitspraak over ‘minder Marokkanen’.”

Het woord ‘allochtoon’

Zonder dat te willen, stoppen we mensen te snel en gemakkelijk in categorieën, die we vervolgens van een sticker voorzien. Zo kan iemand die hier geboren en getogen is ‘Marokkaan’ of ‘allochtoon’ zijn, zelfs als hij helemaal niets met Marokko heeft en alleen maar witte, autochtone vrienden heeft.

Met hetzelfde taalgebruik was Willem van Oranje een Duitser (geboren in Dillenburg), net als koning Willem Alexander (vader en drie grootouders). Onze grote filosoof Spinoza was dan een Portugees (grootvader) en Beethoven een Belg (grootvader vaderszijde).

Daarom heeft de wetgever in ons land de registratie van etnische persoonsgegevens in beginsel verboden. Er zijn echter uitzonderingen mogelijk. Mij lijkt het goed die te schrappen.

Om het racisme terug te dringen, is het ook in ons alledaagse taalgebruik gewenst mensen niet onnodig van etiketten te voorzien. Alle mensen met de Nederlandse nationaliteit zijn gewoon Nederlander.

De keuze van de woorden die we gebruiken, is een effectief instrument vóór of tégen racisme.

 

 

 

 

 

 

 

10 Flares Twitter 4 Facebook 3 LinkedIn 3 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 10 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *