De gezondheidszorg in de praktijk – luister en huiver

11 Flares Filament.io 11 Flares ×

Ik ben in de loop van 2016 voor het eerst in een medisch circuit terecht gekomen. Om van de ene verbazing in de andere te vallen. De gezondheidszorg in de praktijk.

Ik bleek een zogeheten ‘frozen shoulder’ te hebben. Niets ernstigs, maar wel hardnekkig.  Het leidde tot contacten met diverse medische instellingen.

  1. VGZ: de nieuwe privacy!

Na een aantal sessies bij de fysiotherapeut vraag ik hem wanneer ik een rekening krijg. Nooit, was het antwoord, want verzekeraar VGZ betaalt hem. Maar ik heb nooit een verzekeringspasje laten zien en zelfs geen verzekeringsnummer doorgegeven!? Is niet nodig, verklapte de fysio, dat geeft het VGZ hem. Dat is de nieuwe privacy.

Ik moet wel een verwijzing van een specialist (orthopeed) zien te krijgen, om langdurige fysio van het VGZ betaald te krijgen. Dan kan de fysiotherapeut op de declaraties het goede vinkje zetten.

  1. Radboud: de eenzijdige afspraak

Huisarts verwijst mij naar het Radboud om -voor de zekerheid- een foto en echo van de schouder te laten maken. Elektronisch krijg ik het bericht dat ik binnen één of twee dagen word gebeld voor een afspraak.

Maar… niemand belt. Wel krijg ik na drie dagen van het Radboud een bevestiging van een afspraak die ze met mij hebben gemaakt zonder met mij daarover te hebben gesproken. Interessant! Ik wist niet dat zoiets bestond: een eenzijdige afspraak. De gezondheidszorg in de praktijk!

  1. Radboud: ouderwetse wachtlijst

Daarna afspraak bij de orthopeed van het Radboud. “Hou er wel rekening mee dat er een wachtlijst van misschien wel vier weken kan zijn,” had mijn huisarts (onderdeel van het Radboud) mij gewaarschuwd.

Na enkele dagen belt het Radboud. “Wij zijn een academisch ziekenhuis en doen geen schouders meer. Maar als u toch hier geholpen wil worden, kan dat, maar er is een wachtlijst van zes tot twaalf maanden.” Nee, toch maar niet doen dus.

  1. CWZ: de vergeten afspraak

Huisarts verwijst naar Canisius Wilhelmina Ziekenhuis. Ik ontvang bericht met belangrijkste mededeling “bel ons niet, wij bellen u.” Na een week bel ik met de vraag wanneer ik gebeld ga worden. “Eens even kijken. Ja, we hebben het verzoek van de huisarts ontvangen. Ik begrijp ook niet waarom er niets mee is gebeurd. Zijn we vergeten.” Zeer vriendelijke mevrouw maakt alsnog afspraak.

  1. VGZ: blijkt incassobureau

Ik kan de fysiotherapeut verwijzing van orthopeed overhandigen zodat hij vinkje kan zetten. Maar twee weken na dat vinkje schrijft het VGZ bedragen van mijn rekening af voor fysio ná dat vinkje. Hoe kan dat? De fysiotherapeut blijkt niet zo maar een vinkje te moeten zetten, maar eerst een aanvraag in te moeten dienen.

Hij is overigens razend enthousiast over het VGZ, want dat is een soort incassobureau en betaalt ook rechtstreeks kosten die helemaal niet onder de verzekering vallen! En schrijft die vervolgens van jouw rekening af. Heb ik nooit toestemming voor gegeven. Komt mij als maffiapraktijk voor, maar dat schijnt zo in de verzekeringsvoorwaarden te staan.

  1. VGZ: nu is het uw probleem!

Ik krijg een brief van het VGZ met de mededeling dat ze ‘mijn aanvraag’ voor fysiotherapie niet kan beoordelen. Reden: “uw aanvraag is namelijk niet volledig ingevuld.” ‘Mijn aanvraag?’ Ik heb helemaal geen aanvraag ingediend en hoef dat ook niet.

Op de website van het VGZ staat namelijk: “Hebt u een chronische aandoening? En hebt u recht op een vergoeding vanuit de basisverzekering? Dan hebt u een verwijzing van uw huisarts, bedrijfsarts of medisch specialist nodig. Ook hebt u toestemming nodig van VGZ. U hoeft deze toestemming niet zelf te regelen als u naar gecontracteerde zorgaanbieder gaat.”

Het gaat dus om de aanvraag door de fysiotherapeut, waarvoor het VGZ incassobureau is. Maar plotseling kennen ze elkaar niet meer zo goed en schuift het VGZ het probleem naar mij. Fysiotherapeut belooft formulier alsnog compleet in te vullen. Ik stop voorlopig met de fysio, zeer tegen het dringende advies van de fysiotherapeut in.

  1. VGZ: ‘ik weet het niet’

Ik bel maar weer eens naar het VGZ. Uw aanvraag is afgewezen, zegt een mevrouw. Hij is niet compleet ingevuld en bovendien dubbel. Dubbel? De twee aanvraag is de compleet gemaakte eerste! Dat kan geen reden zijn, wat is de echte reden? Ja, dat weet die mevrouw ook niet, want ze vindt alleen onbegrijpelijke codes.

  1. VGZ: ‘klopt niet wat klantenservice zei’

Ik word door het VGZ gebeld over een klacht die ik heb ingediend. Mevrouw vertelt dat de aanvraag helemaal niet is afgewezen, wat de klantenservice mij had verteld, maar niet in behandeling is genomen, omdat ook de tweede aanvraag incompleet was. De gegevens van de verwijzer, de orthopeed, waren niet volledig. Ik moest maar weer met het Canisius contact opnemen. Over de aanvraag voor toestemming die ikzelf niet hoef in te dienen.

Help!

De gezondheidszorg in de praktijk. Bij bijna elk contact blundert het ziekenhuis en/of (vooral) het VGZ in de communicatie. Het aantal contacten waarover het gaat, is zo groot, dat dit toch niet puur toeval  kan zijn.

Wat me meer in het bijzonder opvalt, is dat de ziekenhuizen (in mijn geval Radboud en Canisius) mensen bij de klantenservice hebben zitten die zeer hulpvaardig zijn om de ontstane problemen op te lossen. Dat geldt echter zeker niet voor de zorgverzekeraar. Bij het VGZ heb ik alleen contact gehad met mensen die sterk de indruk wekten zo snel mogelijk van mij af te willen. U zoekt het maar uit.

Boos maakt dit alles me niet. Het irriteert me, maar is toch vooral lachwekkend. En beschamend. Maar stel je eens voor dat je je kwetsbaar voelt, omdat je laagopgeleid bent, weinig van dit soort dingen weet en een ernstige ziekte hebt? Dan kun je echt een probleem hebben.

vgz: hoe komen we zo snel mogelijk van die man af? cwz: "vergeten afspraak te maken"

11 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 11 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 11 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *