De do’s van communicatiemanagement

0 Flares Filament.io 0 Flares ×
  1. Zorg er als communicatiemanagement voor dat de communicatieadviseurs hun belangrijkste meerwaarde kunnen leveren: van buiten de organisatie naar binnen kijken. Voorkòm daarom dat ze ‘one of the guys’ worden. Ze mogen daarvoor zeker niet vast in projectteams zitten.
  2. Selecteer communicatieadviseurs die het vermogen hebben om zonder met een onderwerp ‘mee te groeien’ via indringende gesprekken met de bestuurder/manager/beleidsadviseur/projectleider een vraagstuk te doorgrònden. Bij complexe communicatievraagstukken is hiervoor minstens een gemiddeld academisch denkniveau nodig.
  3. Waardeer en stimuleer een kritische houding van de communicatieadviseurs. Doe dit zeker wanneer de mensen in jullie organisatie zich bedreigt voelen. Dan dreigt bewustzijnsvernauwing (tunnelvisie) en vijandigheid tegenover iedereen die begrip voor de critici heeft of zelfs maar lijkt te hebben.
  4. Verbied communicatieadviseurs bij alle vergaderingen te zitten en alle stukken over een onderwerp van a tot z te lezen. Elk detail bestuderen en overal bij zijn tast zijn/haar relatief onafhankelijke adviespositie aan en is erg ondoelmatig.
  5. Wees je ervan bewust dat een goede aanpak van de communicatie zinloos is wanneer de realisatie van de communicatiemiddelen te wensen over laat. Heb daarom ook aandacht voor de communicatie-eindproducten, tenzij je de ervaring hebt de de realisatie ervan door jouw mensen altijd goed gaat.
  6. Selecteer alleen communicatieadviseurs die jounalistiek goed kunnen schrijven. Een deel van de communicatievragen wordt namelijk pas duidelijk tijdens het schrijven van teksten, net als de beste oplossing. Een communicatieadviseur die niet goed kan schrijven, is daarom een gemankeerde adviseur.
    Bovendien is hij ondoelmatig. Een ander uitleggen wat er geschreven moet worden, kost gemiddeld namelijk evenveel tijd als zelf schrijven. De uren van de schrijver, controle en overleg komen er onnodig bij.
    Probeer communicatieadviseurs die beweren alleen ‘adviseur’ te zijn en daarom niet hoeven te schrijven zo snel mogelijk op andere gedachten te brengen. Lukt dat niet, begeleid hen dan naar ander werk.
  7. Realiseer je dat er communicatieadviseurs zijn die niet intelligent genoeg zijn om een kritische, relatief onafhankelijke adviesrol te vervullen en evenmin journalistiek goed kunnen schrijven. Vaak zijn ze heel druk: ze lopen van hot naar her, duiken bij allerlei vergaderingen op, praten met iedereen, zijn meestal heel aardig en wekken de indruk veel belangrijk werk te doen. U hebt er echter heel weinig aan en per saldo vaak niets.

 

Wat maakt iemand een goede communicatieprofessional?

Communicatieprofessionals kunnen scherp analyseren, inschatten en schrijven en/of heel goed communicatiemiddelen realiseren. De communicatiemensen die dat kunnen, zijn goud waard. Alle anderen hebben waarschijnlijk veel kwaliteiten, maar niet die om een communciatieadviseur te zijn.

0 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- Filament.io 0 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *