Do’s van communicatie

1 Flares Filament.io 1 Flares ×

Deze do’s geven tevens de punten aan waarop de communicatie vaak fout gaat. Vooral de eerste twee schieten vaak tekort.

  1. Doordènk het communicatievraagstuk inhoudelijk diepgaand en van alle kanten. Hoe zit het in elkaar? Wat is er aan de hand? Hoe is dit zo gekomen? Zijn er ‘schuldigen’ aan te wijzen? Wat zijn de gevolgen? Wat de mogelijke oplossingen?  En zo voort.
  2. Zet op een rij wie op informatie over het onderwerp gaat reageren of zou kunnen gaan reageren, in woord en/of daad. Hoe ‘valt’ de informatie bij hen? Hoe interpreteren ze haar? Hoe verandert het hun mening en houding tegenover het onderwerp en tegenover jullie zelf?  Hoe gaan ze erop reageren?
  3. Bepaal wat jullie doelgroepen zijn en wat willen jullie met de communicatie bij hen willen bereiken. Vraag je dit af aan het begin van een groter communicatietraject, maar ook bij de realisatie van een concreet communicatiemiddel (nieuwsbericht, bijeenkomst, website  enz.).
  4. Bepaal de boodschap die je per doelgroep wilt overbrengen. Sluiten die boodschappen voldoende bij elkaar aan? Voorkòm in ieder geval tegenstrijdigheden. Bepaal de algemene kernboodschap.
  5. Beoordeel welke communicatiemiddelen het beste passen bij het onderwerp, je doelgroepen, je doelen en je boodschap. Kies niet meteen het meest voor de hand liggende communicatiemiddel.
  6. Stel de eisen vast die je aan de inzet van de communicatiemiddelen stelt. Bepaal ook de tone of voice.
  7. Realiseer je dat je voorafgaand aan de productie van de communicatiemiddelen onmogelijk alle communicatievragen op een rij kunt krijgen. Een deel ervan wordt pas duidelijk tijdens de ontwikkeling en realisatie van de communicatiemiddelen.
  8. Realiseer je dat het ontbreken van een goed doordachte strategie een succesvolle communicatie vaak onmogelijk maakt, maar dat een goede strategie zinloos is wanneer ze slecht wordt uitgevoerd. De ontwikkeling en realisatie van de communicatiemiddelen heeft tot het eind veel aandacht en scherpte nodig.
1 Flares Twitter 1 Facebook 0 LinkedIn 0 Google+ 0 Email -- Filament.io 1 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *