De onzin van communicatietrainingen

131 Flares Filament.io 131 Flares ×

Problemen in organisaties hebben vrijwel altijd te maken met problemen in de communicatie. Een favoriete manier om organisatieproblemen aan te pakken is dan ook het organiseren van een training, gericht op het verbeteren van specifieke vaardigheden. Jammer dat ze vaak niks opleveren.

Er zijn communicatietrainingen te over: conflicthantering, functioneringsgesprekken, onderhandelen, assertiviteit, coachend leiding geven, non-verbale communicatievaardigheden enz. enz. Ze kosten organisaties zeeën aan tijd en handen vol geld.
En vaak zonder dat het iets oplevert. Want hoe goed zo’n training ook is, de problemen worden er meestal niet mee opgelost. Ze zijn namelijk vrijwel nooit veroorzaakt door een gebrek aan kennis en vaardigheden. Het probleem is niet de manier waarop er wordt gecommuniceerd, maar dat er niet wordt gecommuniceerd. Of niet over de goede dingen.

communicationtraining

Het gaat er niet om hoe er gepraat wordt, maar waar over gepraat wordt, en vooral waarover niet. En als men ergens niet over praat, is dat meestal geen kwestie van niet kunnen, maar niet willen of niet durven. Zie de boekjes ‘bekentenissen van een organisatieadviseur’ en ‘gedoe komt er toch’ van Joop Swieringa.

Om de tafel gaan zitten
Eigenlijk is het heel raar dat we denken dat we organisatieproblemen met trainingen kunnen verhelpen. Als je in je privé-situatie gedoe met je vrienden of met je kinderen hebt, zoek je de oplossing ook niet in een training.

Je gaat om tafel zitten en je hebt het er over. Dat is soms best lastig, maar het is het enige dat helpt. En daar zijn maar twee vaardigheden voor nodig: luisteren en feedback geven. Hetzelfde geldt voor communicatieproblemen in organisaties.

Luisteren: ga eens bij een vergadering zitten en let er op hoe slecht mensen naar elkaar luisteren. Iemand zegt iets, en meteen wordt er gereageerd: ‘dat zeg je nu wel, maar…’. Of: ‘daar ben ik het niet mee eens, je zou beter zus-en-zo’.

Of: ‘dat vind ik ook en volgens mij moet dat-en-dat gebeuren.’ Hoe weinig komt het in een vergadering voor dat iemand zegt: ‘interessant, vertel daar eens iets meer over’.

Of: ‘hoe ben je tot deze mening gekomen?’ ‘Waarom vind je dat?’ In veel organisaties wordt slecht geluisterd. In een excellente organisatie luisteren mensen heel erg goed naar elkaar.

Niet met maar over elkaar?
Feedback geven: in veel organisaties praten mensen wel over elkaar maar niet met elkaar. Tegen je collega’s klaag je over Financiën, Marketing of Personeelszaken, maar tegen de betreffende personen hou je je mond. In een excellente organisatie geven mensen elkaar voortdurend feedback. Positieve feedback waar mogelijk, kritische feedback waar nodig.

Luisteren en feedback geven zijn misschien wel de enige vaardigheden die zinvol zijn om te trainen. En dat kan op een hele simpele manier: mensen laten kennismaken met eenvoudige technieken (klik hier om ze te downloaden) en er tijdens gesprekken en vergaderingen mee oefenen. Kost niks en levert ontzettend veel op.

131 Flares Twitter 16 Facebook 1 LinkedIn 14 Google+ 0 Pin It Share 100 Email -- Filament.io 131 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *