Social Newsroom onmisbaar bij crisiscommunicatie

49 Flares Filament.io 49 Flares ×

Het kan ook jou en jouw organisatie overkomen: een onverwachte calamiteit zorgt voor veel negatief nieuws en dreigt jullie zorgvuldig opgebouwde bedrijfsreputatie onderuit te halen. Zijn jullie niet voorbereid op een adequate aanpak van de social media? Dan staan jullie machteloos.

Een recent voorbeeld is de asbest-affaire in Utrecht, waar het er sterk op leek dat de gemeente en ook de woningcorporatie geen scenario klaar hadden liggen voor hun online communicatie. En dat terwijl een goede anticipatie op de berichten vanuit de social media het grote verschil kan maken tussen een succesvolle crisiscampagne en een zwaar aangetaste reputatie.

Zo was er in Utrecht niet direct een online plek met alle informatie over de asbestkwestie. Hier had een Social Newsroom  een heleboel onduidelijkheden kunnen voorkomen.
Dat is een plek waar bewoners, consumenten, omwonenden, journalisten, media en alle andere belangstellenden alles kunnen vinden over de crisis: de achtergrond, oorzaken, tijdelijke oplossingen, woordvoerders etc.
socialmedia
De Newsroom brengt alle informatie over een crisis samen. En bied je een goede mogelijkheid om geruchten en onwaarheden te ontzenuwen. Je houdt de regie op de juiste informatie.

Burgemeester Aleid Wolfsen had er zijn persoonlijke reacties kunnen geven. Dan was zijn fysieke afwezigheid (vakantie) veel minder een probleem geweest. Nu kwam hij door zijn afwezigheid   onder vuur te liggen. De redenen ervoor waren online in geen velden of wegen te bekennen.

Bedrijven en instellingen hebben meestal wel een plan voor crisiscommunicatie, maar de social media komen daarin  vaak niet voor, terwijl juist zij bij een calamiteit de toonaangevende rol spelen.

Zorg er daarom voor dat je alle actuele informatie snel, betrouwbaar en accuraat in een Social Newsroom kunt bundelen. Dit in het belang van de mensen die informatie zoeken, maar ook van je eigen betrouwbaarheid en leiderschap.

socialmedia logo's

Helderheid, volledigheid en actualiteit halen communicatief de angel uit de crisis en kalmeren de gemoederen. Wees daarom ten tijde van crises volledig in je communicatie en reageer snel en betrokken.

Dat is alleen mogelijk wanneer je vanaf vandaag zaak maakt van een goede inrichting van de online omgeving. Alleen dan kun je in tijden van crisis als organisatie snel en effectief communiceren.

Maar heel weinig van de huidige websites zijn hiervoor geëquipeerd. Ze hebben ook maar zeer zelden een koppeling met een monitoringsdienst die verder gaat dan Google Alert en die direct 24/7 alle berichten en tweets  over je organisatie weergeeft.

 

Aandachtspunten

Enkele aandachtspunten bij het maken een nieuwsroom:

  • Zorg voor voldoende bandbreedte.
  • Zorg ervoor dat voldoende mensen klaar zullen staan om de mogelijk grote aantallen vragen te beantwoorden.
  • Zorg dat er snel beantwoordingsscripts komen. Die komen er niet vanzelf.
  • Zorg er uiteraard voor dat de nieuwsroom direct vanuit je corporate homepage is te openen.
  • Concentreer je vooral op Twitter. Daar speelt het gros van de real time communicatie zich af.
  • Denk aan de mogelijkheden van streaming om interviews en persconferenties uit te zenden. Die  kunnen dan altijd op ieder moment worden teruggekeken.
  • Probeer ervoor te zorgen dat je je content digitaal maar één keer hoeft in te voeren.
  • Regel een goede (ook social) mediawatching.
  • Zoek zonodig deskundig advies.
49 Flares Twitter 24 Facebook 8 LinkedIn 16 Google+ 1 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 49 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *