Hijgerige geruchtenjournalistiek

9 Flares Filament.io 9 Flares ×

Dit stukje had ook ‘blunderen met National Geographic’ kunnen heten, want het condoleancebericht dat de zender zondagochtend per ongeluk uitzond, verdient dat predicaat zonder enige twijfel. Aan de andere kant is er geen krant die niet hetzelfde risico loopt, want op alle redactieburelen liggen de in memoriams klaar.

Zo’n blunder is ongelooflijk pijnlijk. Voor de familie, maar ook voor de zender. De reactie van andere traditionele media is echter bijna net zo pijnlijk. Vrijwel zonder uitzondering bracht men immers het nieuws van de blunder en dan vooral opgebouwd uit citaten van tweets, die kort na de publicatie van de condoleance verschenen. Hijgerige crisisjournalistiek.

Het incident toont wel weer aan hoe het er op de verschillende redacties tegenwoordig aan toe gaat. Er ontstaat ergens een gerucht en als het spannend genoeg is, wordt dit snel zichtbaar via een zich snel ontwikkelende twitterstorm.
Vervolgens doet het er niet meer toe of het gerucht waar is of niet, maar beginnen traditionele media daar over te publiceren. Niemand besluit om er niets mee te doen en het gerucht het gerucht te laten.

Nu ging het hier nog om een relatief eenvoudig gerucht. Het is waar, of het is niet waar. Maar wat als het wat ingewikkelder wordt en bijvoorbeeld over geheime relaties van BN’ers valt. Ik vrees dat er dan weer net zo gretig over wordt gepubliceerd. Waarbij traditionele journalisten weer net zo gemakkelijk de opgestoken twitterstorm als rechtvaardiging gebruiken. ‘Het was al trending topic. We moesten wel.’

Roze olifant
Dan kun je als BN’er ontkennen tot je een ons weegt, maar dat helpt in de regel niet. Dan treedt de wet van de roze olifant in werking. Probeer het maar eens. Zeg tegen iemand dat hij vooral niet moet denken aan een roze olifant en waar denkt hij dan aan? Precies!

Journalisten hebben een verantwoordelijkheid als het gaat om het al dan niet publiceren van geruchten. Eerst checken. En als blijkt dat het echt onzin is, publiceer dan niet. En blaas het zeker niet op. En die afweging wordt alleen maar belangrijker. Ga dan niet af op het aantal tweets over een onderwerp, maar maak je afweging op basis van de controle van de feiten.

9 Flares Twitter 6 Facebook 3 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 9 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *