De Top-16 do’s crisiscommunicatie

10 Flares Filament.io 10 Flares ×
  1. Verdeel de communicatietaken zo snel mogelijk.
  2. Monitor en analyseer de traditionele en social media vanaf het eerste moment goed. Let daarbij ook op de aard en heftigheid van de emoties. Geef de uitkomsten ervan met voldoende regelmaat door aan de persvoorlichters en communicatie-beleidsmakers.
  3. Wacht niet met communiceren tot alle feiten bekend zijn, maar communiceer zo snel mogelijk wat je weet, wat je niet weet en wat je doet. Maak duidelijk dat iedereen via jouw kanaal betrouwbare informatie (updates) krijgt.
  4. Vergeet de uitdrukking dat wie geschoren wordt, stil moet zitten. Kom bij aanvallen op je of jullie reputatie altijd zo snel mogelijk in het geweer.
  5. Maak jouw voorlichting ook via Twitter goed en gemakkelijk volgbaar.
  6. Zet alle interessante actuele informatie zo snel mogelijk op jullie website, zodat belangstellenden de ontwikkeling van de gebeurtenissen zonodig van minuut tot minuut kunnen volgen (start een liveblog).
  7. Maak zo snel mogelijk een lijst met vragen en antwoorden en houdt die up-to-date. Die is langer dan de lijst met actief gegeven informatie (zie vorig punt). Hij is voor iedereen die vragen beantwoordt: persvoorlichters, callcenter, beantwoorders social media, fysieke opvang belangstellenden.
  8. Zorg zo snel mogelijk voor een mandaat voor het communiceren van feitelijke informatie.
  9. Probeer niet diplomatiek te doen, maar wees duidelijk, concreet en eerlijk.
  10. Vraag deskundigen altijd hoe zeker hun informatie en/of bewering is, voordat je haar communiceert.
  11. Toon medeleven met slachtoffers en betrokkenen. Vergeet niet hun de aandacht te geven waarop ze recht hebben.
  12. Duid de gebeurtenis: Hoe erg is het? Een ramp? Een betreurenswaardig incident? Een trieste gebeurtenis voor alle betrokkenen?
  13. Richt bij veel media-aandacht een persruimte in en probeer de media gescheiden te houden van de op te vangen slachtoffers en medewerkers.
  14. Informeer eerst persoonlijk zeer direct betrokkenen (slachtoffers, familie), pas dan anderen.
  15. Laat de keuze van de woordvoerder in overeenstemming zijn met de ernst van de gebeurtenis en de mededelingen (met name: bestuurder of persvoorlichter?).
  16. Houd, zeker bij een langer durende crisis, ook jullie interne communicatiedoelgroepen goed op de hoogte.

Toevoegingen met dank aan de LinkedIn-groep Crisiscommunicatie.

10 Flares Twitter 6 Facebook 0 LinkedIn 2 Google+ 2 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 10 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *