De Top-16 do’s voorbereiding crisiscommunicatie

1 Flares Filament.io 1 Flares ×
  1. Wijs iemand met voldoende ‘positie’aan die eindverantwoordelijk is voor de voorbereiding op crisiscommunicatie. Zonder duidelijk verantwoordelijke is een goede voorbereiding onmogelijk.
  2. Ontwikkel een helder, goed bruikbaar en toegankelijk crisiscommunicatieplan.
    En zorg dat het tussen de oren komt.
  3. Zorg ervoor dat iedereen zijn rol kent en capabel is voor die rol.
    Dus: leid goed op, train en oefen, maak een kritische beoordeling van ieders capaciteiten en bepaal op grond daarvan wie welke taken kan verrichten.
  4. Doe minimaal één intensieve training per jaar.
  5. Toets bij trainingen ook de gekozen werkwijzen en procedures op hanteerbaarheid.
  6. Vraag je af wat je tijdens een crisis allemaal uit moet zoeken en zoek dat, voor zover mogelijk, nu al uit.
    – Namen, telefoonnummers en e-mailadressen van alle bedrijven, organisaties en stellingen waarmee je te maken kunt krijgen en zeker de belangrijkste collega’s.
    – Instructies voor het gebruik van alle denkbare communicatiemiddelen.
  7. Bedenk een manier om deze data actueel te houden.
  8. Zet de belangrijkste telefonoonnummers in je telefoon.
  9. Maak afspraken met andere organisaties of personen op wie jullie in nood (capaciteitstekort) een beroep kunnen doen.
  10. Leg persoonlijk contact met de communicatiemensen van de organisaties waarmee je binnen een crisis te maken kunt krijgen en wissel namen, e-mail-adressen en telefoonnummers uit.
    Elkaar kennen draagt tijdens een crisis sterk bij aan een goede onderlinge communicatie.
  11. Bedenk rampenscenario’s en maak per scenario een checklist voor pers/nieuwsberichten.
  12. Overweeg al een webpagina klaar te maken die je tijdens een crisis online kunt zetten.
    Vraag je ook af of jullie site bij een echte crisis voldoende bandbreedte heeft.
  13. Bereid het gebruik van twitter en facebook voor. Maak hiervoor al accounts aan.
  14. Laat je door het bestuur mandateren om direct zelfstandig te mogen communiceren over vaststaande feiten en noodzakelijk handelingsperspectief.
    Het bestuur blijft gaan over duiding, besluiten, e.d.
  15. Ontwikkel crisiscommunicatiebeleid (hoe snel communiceren, wat te doen met juridische risico’s e.d.) en bespreek dit heel goed met de sleutelpersonen (o.a.bestuur en directie).
  16. Zorg dat je alle informatie voor een crisis zowel digitaal als op papier beschikbaar hebt.

Voor enkele toevoegingen met dank aan de LinkedIn-groep Crisiscommunicatie.

1 Flares Twitter 0 Facebook 1 LinkedIn 0 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 1 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *