Communicatie asielzoekers: het grootste probleem

7 Flares Filament.io 7 Flares ×

Het aantal aandachtspunten bij de communicatie over de opvang van asielzoekers (communicatie asielzoekers) is natuurlijk groot, maar er is er toch één dat er uitspringt: hoe om te gaan met kwaadwilligen? Mensen die vooral hun frustraties willen afreageren, rotzooi willen schoppen en chaos willen creëren?  Inmiddels tekent zich een adequate aanpak af.

Het belangrijkste in die aanpak is voorkómen dat de kwaadwilligen bondgenoten maken, met name bij de inwoners die zich grote zorgen maken.

communicatie asielzoekers

 

 

 

 

 

 

 

Je hebt als gemeente diverse manieren om te proberen sabotage van een open discussie te voorkómen. Enkele belangrijke:

  1. Toegang alleen voor genodigden, zijnde omwonenden en bijvoorbeeld vertegenwoordigers van verenigingen. Laat de genodigden zich eerst aanmelden, waarna ze een toegangsbewijs krijgen. Zo kun je oproerkraaiers van verder weg buiten houden.
  2. Maak de avond persoonlijk. Daarvoor moeten B&W iedereen bij binnenkomst de hand schudden.
  3. Beperk plenaire discussies, en praat bij voorkeur in groepjes.
  4. Neem de zorgen van de inwoners zeer serieus.
  5. Zorg dat er voldoende belangrijke disucssiepunten zijn, zoals de mogelijke locatie van de opvang of het aantal op te vangen mensen.
  6. Vertel alleen maar dingen waarvan je 100% zeker weet dat ze waar zijn.

Meer aandachtspunten communicatie asielzoekers

Daarnaast zijn er uiteraard nog tientallen andere aandachtspunten, waarvan de meeste mooi op een rij staan in “Sterke Bestuurders zijn kwetsbaar – alles wat je per se moet weten om van burgerparticipatie een succes te maken.” 

 

7 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 7 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 7 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *