Bedriegen als communicatiestrategie?

4 Flares Filament.io 4 Flares ×

Er zijn grote bedrijven die heel goed lijken te hebben gestudeerd op de manier waarop veel mensen brieven van instanties lezen. Zo kreeg ik eind vorig jaar een brief van UPC. Is hier sprake van bedrog? Hij begon als volgt.

“Geachte heer, mevrouw,

Wist u dat er een kabelaansluiting in uw huis zit? Geactiveerd en wel? Hiermee heeft u de mogelijkheid om via de kabel in het hele huis meer dan 30 tv-zenders en 40 radiozenders in uitstekende kwaliteit te ontvangen.”

De tweede alinea deed me schrikken:

“Voorkom afsluiting, maak vandaag nog gebruik van ons aanbod

Natuurlijk is er voor ontvangst van deze zenders wel een abonnement bij UPC nodig. Tot onze spijt staat u niet bij ons geregistreerd als abonnee. Als u wilt kunt u zich vandaag nog aanmelden als abonnee van UPC Kabel TV en Radio (max. € 17,05 per maand*). Dan voorkomt u dat uw kabel binnenkort wordt afgesloten.”

Veel mensen weten dan wel genoeg en gaan dan naar het einde van de brief. Daar lezen ze het volgende:

“Besluit u om géén gebruik te maken van uw kabelaansluiting, dan hoeft u dit niet te laten weten. Binnenkort wordt het televisiesignaal dan vanzelf afgesloten. Met vriendelijke groet, UPC Nederland Mark Giebers Directeur Marketing.”

Wie zo leest, mist de laatste twee zinnen van de tweede alinea: “Kijkt u televisie via een andere aanbieder, dan hoeft u uiteraard geen abonnement bij UPC te nemen. U blijft dan gewoon uw radio- en televisiesignaal via die aanbieder houden.”

Is deze brief bedrog? Volgens mij niet. Maar er is door UPC wel heel goed over nagedacht. En voor mij is hij reden om nooit meer iets met dit bedrijf te maken willen hebben. Maar er zullen ook veel mensen een abonnement hebben genomen. Van UPC dus een strategische communicatiekeuze. De marketingcommunicatie lijkt te hebben gewonnen van het reputatiemanagement.

4 Flares Twitter 0 Facebook 0 LinkedIn 4 Google+ 0 Pin It Share 0 Email -- Filament.io 4 Flares ×

Reacties

Loading Facebook Comments ...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *